دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم: 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

علت داغ شدن موتور یخچال بوش چیست

موتور یخچال داغ کرده چکار کنم؟

موتورها یا کمپرسورها قطعاتی از لوازم مکانیکی هستند که به علت کارکردشون اغلب داغ هستند. موتور یا در واقع کمپرسور یخچال هم دقیقا همین شرایط رو داره پس اگه گرمای کمی اطراف کمپرسور یخچال احساس می‌کنید جای نگرانی نیست.
اما گاهی دمای کمپرسور به اندازه قابل توجهی بالا میره و از مقدار گرمای طبیعی بیشتر میشه. این حالت نشون دهنده وجود مشکل در یکی از قطعات یخچال فریزره که باید هر چه سریعتر برطرف بشه.
دمای بیش از حد کمپرسور یخچال میتونه منجر به استهلاک موتور و یا حتی سوختن کمپرسور یخچال فریزرتون بشه و هزینه زیادی رو به شما تحمیل کنه. پس بهتره با علت های داغ شدن کمپرسور یخچال آشنا باشید تا بتونید برای رفع مشکل اقدام کنید.
در این مقاله قصد از مجموعه متخصص تعمیر ساید بوش میخواهیم با موتور یا کمپرسور و کارکردش آشنا بشیم و علت های داغ شدن ان رو بررسی کنیم. در نهایت روش هایی ارائه میدیم تا از داغ شدن موتور جلوگیری کنید. پس تا انتهای این مقاله بسیار کاربردی همراه ما باشید.

علت داغ شدن موتور یخچال

آیا داغ شدن موتور یخچال طبیعی است؟ علت داغ شدن لوله های پشت یخچال یا کندانسور چیست؟ علت داغ شدن موتور یخچال از چیست؟ کمپرسور بخش مهمی از یخچال است که در فضای بیرونی یخچال قرار می گیرد و پمپاژ مبرد را انجام می دهد. کمپرسور گاهی ممکن است به علت داغ شدن بیش از حد به طور کامل متوقف شود که یکی از شایع ترین مشکلات یخچال است. با این حال، دلایل داغ شدن کمپرسور یخچال ممکن است متفاوت باشد. در ادامه مواردی که در داغ شدن موتور نقش دارند را بررسی خواهیم کرد.

دلایل داغ شدن موتور یخچال بوش
دلایل داغ شدن موتور یخچال بوش

علت داغ شدن موتور یخچال بوش چیست

داغ شدن موتور یخچال فریزر احتمالا یک اخطار است؛ اخطار وجود یک مشکل در یخچال فریزرتان! یاد سیستم دفاعی بدن خودمان می‌افتیم که وجود بعضی از مشکلات را به صورت تب نشان می‌دهد. گرم شدن زیاد موتور یا کمپرسور یخچال، یک مشکل را نشان می‌دهد. بهتر است آن را جدی بگیرید. نه به این معنی که لزوما باعث آتش سوزی می شود؛ بلکه ممکن است پیش از آن، موتور خراب شود و از کار بیفتد. در نهایت حجم زیادی مواد غذایی فاسد روی دست‌تان می‌ماند.

حتما می‌دانید که موتور حکم قلب دستگاه را دارد. اگر کوچکترین مشکلی برایش پیش بیاید، خیلی زود بقیه قطعات یخچال را هم درگیر می‌کند. در نهایت عمر دستگاه شما کم خواهد شد. پس خراب شدن آن را جدی بگیرید.

شاید بگویید کناره‌ها و پشت یخچال‌تان همیشه گرم است، آیا این طبیعی است یا نه؟ به‌طور کلی گرم بودن یخچال، طبیعی است! زمانی این گرم بودن نگران کننده می‌شود، که گرما بیش از حد باشد. در این شرایط باید به دنبال راه چاره باشید. البته نگران نباشید، چون تا خراب شدن موتور احتمالا چند روز فرصت دارید.

آیا موتور یخچال ساید بوش باید داغ باشد

گرم شدن کمپرسور یخچال و نیز لوله‌های پشت یخچال ساید بوش کاملا طبیعی‌ است و مشکل زمانی پیش می‌آید که با داغ شدن کمپرسور و لوله‌های پشت یخچال رو به رو می‌شویم.  پس اگر دمای کمپرسور یخچال بیش از حد باشد و لوله های پشت یخچال نیز داغ شوند باید نگران ایراد در موتور یخچال باشیم و با یک متخصص تماس گرفته و مشکل را در میان بگذاریم.

دلایل داغ شدن موتور یخچال ساید بای ساید بوش

داغ شدن موتور یخچال ساید بای ساید بوش احتمالا یکی از دلایل زیر را دارد:

۱- کثیف بودن کندانسور
یکی از مشکلاتی که برای کندانسور به‌وجود می‌آید، کثیف شدن آن است. این کثیفی می‌تواند شامل، ذرات گرد و خاک یا چربی باشد. این آلودگی‌ها باعث می‌شود که کندانسور نتواند حرارت گاز را به بیرون منتقل کند. بنابراین گاز یخچال نمی‌تواند به خوبی به مایع تبدیل شود. و این یعنی کل فرآیند دچار مشکل می‌شود. به این ترتیب حرارت گاز در داخل کندانسور می‌ماند و باعث داغ شدن موتور یخچال می شود.

۲- خراب بودن فن خنک کننده

فن خنک کننده یا فن کندانسور یکی از مهم ترین فن های یخچال است. وظیفه آن خنک کردن سیم پیچ‌های کندانسور است. این فن در زیر یخچال و نزدیک کمپرسور تعبیه شده است. با عبور دادن حرارت و هوای گرمی که کندانسور تولید کرده است، دمای یخچال را تنظیم می‌کند.

خراب بودن فن خنک کننده
خراب بودن فن خنک کننده

۳- یکسره کار کردن یخچال
شاید با دیدن سردی همیشگی یخچال تصور کنید که همیشه در حال کار کردن است. اما جالب است بدانید که یک یخچال فریزر بین ۳۵% تا ۸۵% مواقع در دمای نرمال اتاق مشغول فعالیت است. منظورمان این است تمام انرژی خود را صرف سرد کردن فضای یخچال نمی‌کند. مگر اینکه به دلیل گرم بودن هوای یخچال مجبور باشد مرتب آن را خنک کند.

۴- خرابی رله استارت

کمپرسور عملیات خنک کردن هوای یخچال را انجام می‌دهد. حالا اگر این رله استارت، معیوب باشد، انرژی به کمپرسور نمی‌رسد، در نتیجه عملیات خنک سازی هم انجام نخواهد شد. در نهایت دمای موتور یخچال بالا می‌رود.

خرابی رله استارت
خرابی رله استارت

۵- نگهداشتن یخچال در جای گرم

کمپرسور یخچال مدام کار نمی‌کند؛ البته در صورتی که یخچال را در دمای عادی اتاق گذاشته باشید. اما اگر یخچال در معرض هوای گرم یا تابش آفتاب باشد، هوای آن گرم می‌شود. به این ترتیب کمپرسور برای خنک کردن هوای یخچال، شروع به کار کردن می‌کند. این هوای گرم، به کمپرسور اجازه خاموش شدن نمی‌دهد. پس چه اتفاقی می‌افتد؟ داغ شدن موتور یخچال اتفاق می افتد.

بنابراین، مکان مناسبی را برای یخچال فریزر خود در نظر بگیرید. چرا که همین عامل به ظاهر کوچک، می‌تواند مشکل بزرگی به‌وجود آورد.

۶-معیوب بودن فیلتر

حتما می‌دانید که نقش فیلتر در یخچال چیست. فیلتر هوای یخچال آلودگی و ذرات موجود در هوایی که در یخچال جریان دارد را می‌گیرد. بعد از مدتی اگر این فیلتر را تمیز نکنید، با حجم زیادی آلودگی و گرد و خاک روبرو می‌شوید. همین آلودگی‌ها، نمی‌گذارد فیلتر به‌خوبی کار کند. در نتیجه به کمپرسور فشار وارد می‌شود و در نهایت باعث داغ شدن آن خواهد شد.

پس هر از گاهی یخچال فریزر خود را چک کنید تا این آلودگی‌ها (که هیچ راه فراری از آن نیست)، مشکلی برای فیلتر و کمپرسور یخچال‌تان به‌وجود نیاورد.

معیوب بودن فیلتر
معیوب بودن فیلتر

چگونه موتور یخچال را خنک کنیم

در طراحی یخچال ها برای خنک سازی یخچال قطعاتی تعبیه شده است که وظیفه آنها خنک کردن یخچال میباشد در ادامه به این موضوع که چطور موتور یخچال را خنک کنیم میپردازیم:

_ در شروع کارکرد موتور یخچال گاز یخچال در کمپرسور و مدارها قرار داشته است.
_ پس از آن این گاز به قطعه ای به نام اواپراتور فرستاده میشود. که در درون این قطعه گاز سرد به سمت قسمت های مختلف حرکت کرده و با خنک کردن نقاط مختلف گرمای آن نیز گرفته میشود.
_ بعد از این مرحله مجددا موتور یخچال به وسیله لوله ای به نام لوله مکش این گاز را کشیده و به رادیاتور دستگاه میفرستد.
که در رادیاتور یخچال مجددا این گاز خنک میشود و باز به کمپرسور فرستاده میشود.
_ این پروسه دائما در موتور یخچال در حال تکرار است و همین امر سبب خنک کردن موتور یخچال میگردد.

چگونه موتور یخچال ساید بوش را خنک کنیم

با توجه به کارکرد یخچال که دائما روشن و به برق متصل است، بنابراین به‌راحتی گرما تولید می‌کند. اندازه گرمای موتور یخچال باید همیشه نرمال باشد و بیش از حد داغ نشود. در غیر این صورت به بخش‌های مختلف موتور یخچال آسیب وارد می‌شود. از این رو باید نحوه خنک کردن موتور یخچال را بدانید و آن خنک کنید. در این بخش نحوه خنک کردن موتور یخچال را به طور کامل برای شما توضیح می‌دهیم.

_ پس از شروع کارکرد گاز خنک‌کننده یخچال به بخش اِواپراتور فرستاده می‌شود. گاز خنک‌کننده در این بخش قرار دارد و از این قسمت وارد قسمت‌های مختلف می‌شود تا همه بخش‌ها را خنک کند. گرمای این بخش‌ها گرفته می‌شود و سرما در آن‌ها ایجاد می‌شود.
_ پس از این مرحله موتور یخچال توسط لوله مخصوص گاز را درون لوله کشیده و به سمت رادیاتور منتقل می‌کند.
_ در بخش رادیاتور مجددا این گاز خنک و سپس وارد کمپرسور می‌شود. این پروسه دائما در حال تکرار است.
برای جلوگیری از داغ شدن موتور یخچال بهتر است کویل کندانسور را به طور مرتب توسط قلم‌مو تمیز کنید. واشر در را بررسی کنید تا مطمئن شوید سالم است و گاز یخچال از این بخش تخلیه نمی‌شود. یخ و برفک‌های درون یخچال نیز باید تمیز شود.

راهکار جلوگیری از داغ شدن موتور ساید بای ساید بوش

اگر لوله‌های کندانسور در بیرون یخچال قرار دارند، هر چند وقت یک بار آنها را با دقت تمیز کرده و نگذارید گرد و خاک بگیرند.
یخچال را در محیطی که هوای اطراف آن گرم است، قرار ندهید. زیرا تبادل حرارت با هوای محیط به خوبی صورت نمی‌گیرد و انتقال حرارت از بدنه یخچال کند می‌شود.
یخچال را در آشپزخانه طوری جاگذاری کنید که از اطراف و پشت به اندازه 10 سانتی متر فضای خالی برای عبور هوا وجود داشته باشد.

_ فاصله یخچال با دیوار رو حفظ کنید تا هوا بتونه به راحتی در پشت یخچال فریزر جریان داشته باشد.
_ لوله های کندانسور که در پشت یخچال قرار دارند رو مرتب تمیز کنید.
_ درب یخچال رو بیش از حد باز و بسته نکنید.
_ مواد غذایی داغ رو دورن یخچال قرار ندهید.
_ از سالم بودن لاستیک دور درب اطمینان حاصل کنید.
_ یخچال فریزر رو در محیط گرم قرار ندهید.

خدمات مرکز تعمیر ساید بوش

مجموعه ما یعنی تعمیر ساید بوش با توجه به سابقه درخشان و رضایت بالای مشتریان محترم و عزیز توانسته است شعبات خود را در مناطق مختلف تهران مستقر نماید و حتی در برخی منطق حومه تهران نیز شعبه دارد. استقرار متخصصین در شعبات ، هزینه‌های مقرون به صرفه، انجام امور مربوط به تعمیر و سرویس در سریع‌ترین زمان و ارائه گارانتی خدمات وظیفه و رسالت ماست. شما عزیزان می‌توانید از طریق شماره تماس‌های درج شده در وب‌سایت یا از طریق ثبت درخواست خدمات با ما در ارتباط باشید. کارشناسان ما به محض دریافت درخواست شما نسبت به رسیدگی آن سریع اقدام خواهند کرد.

همچنین از شما عزیزان دعوت می‌کنیم که برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد ساید بوش مقاله مربوط به گرم شدن بدنه یخچال بوش را نیز مطالعه کنید قطعا مطالب مفید و کاربردی برای شما خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *